Registratie van je GSM in Turkije - Reisverslag uit Side, Turkije van Gee Şenat - WaarBenJij.nu Registratie van je GSM in Turkije - Reisverslag uit Side, Turkije van Gee Şenat - WaarBenJij.nu

Registratie van je GSM in Turkije

Door: Gee

Blijf op de hoogte en volg Gee

08 Februari 2013 | Turkije, Side

Afgelopen week hadden we al gevraagd hoe de nieuwe procedure er aan toe ging, en vandaag werd het tijd om alles maar eens in orde te gaan maken voordat mijn telefoon geblokkeerd wordt.

Zoals je misschien wel weet, kun je een Europese telefoon niet zomaar onbeperkt gebruiken in Turkije als je er een Turkse simkaart in doet. Hoewel je eigen Nederlandse nummer het gewoon blijft doen in de telefoon die je in Nederland gekocht hebt, zal de telefoon na ongeveer een maand (de ervaring leert echter na 10 dagen) geblokkeerd worden door de Turkse overheid wanneer je deze met een Turkse sim gebruikt. Dit om de (blijkbaar actieve) illegale telefoonhandel in Turkije tegen te gaan.

Deze in Nederland gekochte telefoon moet je dus laten registreren. Het IMEI nummer linken ze aan je paspoort/ikamet en je kan maar één telefoon in de twee jaar laten registreren. (Een telefoon die je in Turkije gekocht hebt, hoef je dus NIET te laten registeren, dit geldt alleen voor gsm's gekocht buiten Turkije, die je wil gebruiken met een Turkse sim)

Anyway. Tegenwoordig is het zo dat je er fiks voor moet betalen, sinds de nieuwe wet per 15 juni 2012 in is gegaan. Voorheen liep je gewoon even de winkel van je mobiele operator binnen, en stond je binnen 10 minuten weer buiten en was je maar ongeveer TL 15,00 armer. (Een paar jaar geleden kostte het zelfs maar tussen de TL 2,50 en TL 5,00 maar dat zijn vergane tijden!)

Wanneer je nu je telefoon laat registeren, ga je éérst naar het belastingkantoor (Vergi Dairesi) daar geef je aan dat je buitenlandse telefoon wil laten registreren. Je moet je IMEI nummer opgeven, je paspoort laten zien èn je belastingnummer opgeven zodat de belastingdienst het bedrag op jouw naam kan innen. Je betaalt direct handje contantje TL 115,00. (Het is sinds die 15 juni 2012 dus al met TL 15,00 omhoog gegaan)

Vervolgens ga je met je betaalbewijs naar je mobiele operator. Daar geef je weer aan dat je je telefoon wil laten registeren. Je IMEI nummer hoef je nu niet te geven, deze staat nu al op het betaaldbewijs van de belastingdienst vermeld. Wel geef je je paspoort en je ikamet (verblijfsvergunning) zodat ze hier een hoop kopietjes van kunnen maken ;)

Daarna vullen ze enkele formlieren in om de registratie volledig te maken. Hier en daar wat handtekeningen, weer TL 15,00 betalen en met geluk sta je dan na 10 a 15 minuten weer buiten.

De registratie is met ongeveer 2 dagen doorgevoerd en vanaf dat moment kun je twee jaar lang geen buitenlandse telefoon meet op je naam laten registreren.

Al met al kost dit grapje dus maar liefst 130,00 Turkse Lira. (Kátsjing voor de overheid!)

Mijn vorige telefoon kwam ook uit Nederland, en deze heb ik in februari 2012 laten registreren. "Hee, maar dan zijn er nog geen twee jaar voorbij!" zou je zeggen. Dat klopt! En toch hebben ze het geaccepteerd. Wellicht omdat de nieuwe wet in juni 2012 is in gegaan, dat ze sindsdien de wet ook pas echt goed nalevenen omdat je er behoorlijk voor moet betalen nu (wat eerst dus niet het geval was). Nu was het in ieder geval geen probleem bij AVEA, mijn mobiele operator.

Al met al kost het dus een hoop geld en moet je er wel even wat tijd voor uittrekken omdat je eerst naar het Belastingkantoor moet gaan (dit kan je direct doen, zonder eerst naar je mobiele operator te gaan, als je zeker weet dat je een nieuwe buitenlandse telefoon kan registeren) daarna dus naar de winkel, door alle papierwerk heen en klaar is Gees ;)

Met alleen betalen bij het belastingkantoor ben je er dus nog niet. Dit is alléén belastinggeld. Bij je mobiele operator komt er dus óók nog een bedrag bij maar heb nog niet mee gemaakt dat dit meer is dan TL 15,00. Vraag dat anders voor de zekerheid eerst even na, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan als je je gsm wil laten registreren.

Nog even een sidenote; Turkije zou Turkije niet zijn als er geen andere wegen waren om voor elkaar te krijgen dat je je telefoon kunt gebruiken met een Turkse sim. Van horen zeggen, schijnt het mogelijk te zijn om voor een schappelijke prijs (a la TL 30,00) je IMEI te wissen zodat je gsm helemaal geen registratie hoeft te ondergaan om hem te kunnen gebruiken. Dit zijn natuurlijk illegale praktijken en hoe betrouwbaar het is, is nog maar de vraag.

Ook zijn er mensen die jouw telefoon kunnen laten registreren op een andere naam. Maar ook hierbij geldt: je weet niet hoe betrouwbaar het is en op wie zijn naam het überhaubt komt te staan. Gezien je gsm alléén met het mobiele nummer te gebruiken zal zijn waarop het geregistreerd is, vraag ik me ook af in hoeverre de mensen deze uitspraken waar kunnen maken. En als laatste; deze 'service' kan je zelfs behoorlijk meer gaan kosten dan de overheid van je vraagt gezien de mensen die dit voor jou zeggen te gaan regelen, er natuurlijk ook wat aan bij willen verdienen. Mijn advies? Niet doen dus ;)

  • 08 Februari 2013 - 17:22

    Mayra:

    Ik zie een artikel voor Turkije Hulp in dit bericht haha ;)
    Fijn dat het geregeld is en sterkte met slikken om de prijs ;)

  • 01 Mei 2013 - 12:05

    C.A. Koppe:

    Na 10 dagen in Turkije te zijn bemerkte ik en mijn vrouw plotseling dat onze 3 telefoons afgesloten waren. Melding : Uw telefoon is niet geregistreerd. Nu zitten er 3 kaarten in , een van KPN, een van Vectona en een van Lebara. Alle 3 zijn ze geblokkeerd met deze mededeling.
    Het klopt inderdaad dat dat registratie TL 160 kost, maar dan kun je er daarna wel een Turkse kaart van Turkcell of Avea indoen. Maar ik wil helemaal geen Turkse kaart, gewoon mijn hollandse kaarten waarvan de nummers bij iedereen bekend zijn in Holland blijven gebruiken. En dan doen ze er nog maar 'eentje, mits ik een paspoort heb maar ik ben op mijn identiteitskaart gereist. Vraag me af of dit bij de ANWB bekend is ?.

  • 01 Mei 2013 - 12:30

    Gee Şenat:

    Dat is wel vreemd want bovenstaand verslag geldt alleen wanneer je een TURKS nummer in een gsm wil stoppen die niet uit Turkije komt. Dus Turkse sim met Nederlandse gsm bijvoorbeeld.

    Wanneer je met je Nederlandse telefoon èn Nederlandse gsm nummer in Turkije verblijft zouden deze niet afgesloten mogen worden! Hoe lang je hier ook bent. Ik heb ook nog een Nederlands gsm nummer in gebruik, in een telefoon die ik in Nederland gekocht heb. Deze werkt prima en ik gebruik die dan toch al echt sinds mijn emigratie in 2009.

    Als je een gsm in Turkije hebt gekocht en er een Nederlands nummer in wil stoppen, dan weet ik niet of de zelfde registratie geldt. Deze regel is er om de illegale handel in mobiele telefoons tegen te gaan dus ik zou bijna denken dat andersom geen probleem is. Ik gebruik in Nederland mijn Turkse nummer ook wel eens in een Nederlandse telefoon. Maar of dit echt zo is, weet ik niet zeker!

    De registratie moet je in ieder geval met paspoort doen inderdaad, omdat je een verblijfsvergunning ook alleen met paspoort aan kan vragen. Ze gaan er dan ook vanuit dat je hier in Turkije woont of in ieder geval lang verblijft.

  • 30 Juli 2013 - 17:01

    Halfbloed:

    Het is wel handig om te weten dat je deze procedure binnen 30 dagen moet doorlopen na aankomst in Turkije. Dit lezen ze af aan de stempel in je paspoort bij de telefoonwinkwaaide je kiest. Bij vergi dairesi keken ze daar niet naar. Als je die dertig dagen gepasseerd bent, zonder dat je de procedure hebt doorlopen, kan je naar het buitenland gaan, bijvoorbeeld Cyprus voor een dagje of Nederland. Zodra je Turkije weer binnenkomt krijg je opnieuw die stempel in je paspoort en heb je opnieuw 30 dagen de tijd om die procedure te regelen. Voor mij heeft dit gewerkt.

    Verder heeft je artikel me goed geholpen, bedankt.

  • 29 September 2013 - 15:38

    Nathalie:

    Hoi,
    Fijn dat jullie dit allemaal hebben uitgezocht.

    Nog 1 vraagje....
    ik ga in oktober naar mijn vriend, maar waar kan ik mijn telefoon registreren?
    Moet ik dat al op de luchthaven regelen en zo ja,waar op de luchthaven moet dat gebeuren.

    alvast dank voor jullie hulp.

  • 29 September 2013 - 22:26

    Gee Senat:

    Hoi Nathalie,

    Dat kun je doen bij je provider in Turkije (Turkcell, Vodafone, Avea bijv zoals aangegeven in het verslag. Dat kan dus niet op de luchthaven.

    "Wanneer je nu je telefoon laat registeren, ga je éérst naar het belastingkantoor (Vergi Dairesi) daar geef je aan dat je buitenlandse telefoon wil laten registreren. Je moet je IMEI nummer opgeven, je paspoort laten zien èn je belastingnummer opgeven zodat de belastingdienst het bedrag op jouw naam kan innen. Je betaalt direct handje contantje TL 115,00. (Het is sinds die 15 juni 2012 dus al met TL 15,00 omhoog gegaan)

    Vervolgens ga je met je betaalbewijs naar je mobiele operator. Daar geef je weer aan dat je je telefoon wil laten registeren. Je IMEI nummer hoef je nu niet te geven, deze staat nu al op het betaaldbewijs van de belastingdienst vermeld. Wel geef je je paspoort en je ikamet (verblijfsvergunning) zodat ze hier een hoop kopietjes van kunnen maken ;)"

  • 09 Oktober 2013 - 17:51

    Inci:

    Weet je ook of dit ook geldt voor de samsung galaxy s4? Er staat namelijk op dat daar alleen een Europese simkaart in kan.

  • 14 Oktober 2013 - 16:12

    Jur:

    Ik ben tot zaterdag een weekje op vakantie in Turkije. Ik heb net een simkaartje gekocht omdat de wifi in dit hotel dramatisch is. Is dit dan ook allemaal nodig? Ik lees het nu pas... Graag snel antwoord als het kan :)

  • 14 Oktober 2013 - 23:11

    Gee Şenat:

    @ Inci; Ik heb nog van niemand gehoord dat het niet mogelijk is om een Samsung Galaxy S4 uit het buitenland te gebruiken.

    @ Jur; Je Turkse simkaart zal het dan enkele dagen doen maar op een gegeven moment wel geblokkeerd worden. Bovenstaande uitleg kan je alleen doen als buitenlander wanneer je een verblijfsvergunning hebt (welke je dus niet hebt als je alleen op vakantie kom. Met een toeristenvisum kan het niet). Dus je kan het proberen. Mocht het na een weekje niet meer werken dan weet je waarom. Een andere optie is een GSM in Turkije kopen, maar elektronica is hier duurder dan in Nederland dus een goedkope oplossing is het niet.

  • 23 Augustus 2014 - 00:33

    Ozel:

    Kunnen ze bij alle merken telefoons de imei nummer wissen of alleen samsung.heeft iemand hier ervaring mee en wat kost zoiets.?

  • 23 Oktober 2014 - 12:17

    Ufuk :

    Moet je een Turkse paspoort hebben of kan Mavi kaart, nederlands paspoort?

  • 09 Augustus 2019 - 11:45

    Hoste Martine :

    Dus als ik het goed begrijp, kan je geen gsm uit europa cadeau geven aan een Turkse vriend

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gee

Ik kan me niet voorstellen dat mijn leven heel interessant is om te volgen, maar ik hou van schrijven en deel mijn ervaringen graag met anderen. Het is een heerlijke uitlaatklep. Een mooie plek waar ik mijn gedachten kan deponeren wanneer ik door de creatieve overuren van mijn brein weer eens niet kan slapen ;) Dit weblog is daarom een grote steun voor mij. En de mensen die mij volgen eveneens. Bedankt daarvoor! :D xxx Gee

Actief sinds 01 Sept. 2009
Verslag gelezen: 9191
Totaal aantal bezoekers 349806

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 31 December 2013

Gee in Turkije 2013

27 November 2012 - 02 Februari 2013

Werkvakantie eind 2012/ begin 2013

02 Februari 2012 - 27 November 2012

Gee in Turkije 2012

07 Juni 2011 - 02 Februari 2012

Half jaartje Nederland

10 November 2011 - 04 December 2011

Sinan voor het eerst in Nederland

29 Januari 2011 - 06 Juni 2011

Gee in Turkije 2011

04 November 2010 - 29 Januari 2011

3 maanden Nederland

31 Oktober 2009 - 31 Oktober 2010

Gee in Türkiye! Het eerste jaar..

15 Augustus 2009 - 30 Oktober 2009

Gee naar Türkiye! Voorbereiden..

Landen bezocht: