Voorbereiden en Emigreren. Het is niet makkelijk! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Gee Şenat - WaarBenJij.nu Voorbereiden en Emigreren. Het is niet makkelijk! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Gee Şenat - WaarBenJij.nu

Voorbereiden en Emigreren. Het is niet makkelijk!

Door: DigiGee

Blijf op de hoogte en volg Gee

02 September 2009 | Nederland, Amsterdam

Waar begin je als je besluit te gaan emigreren? Voorbereiden.. Wanneer begin je er mee? In mijn geval had ik niet veel keuze: direct na terugkomst uit Turkije.

Persoonlijk, als ik alle tijd had gehad om te emigreren, had ik een jaar eerder begonnen met voor te bereiden. Stom om dit te schrijven eigenlijk, want ik had de eigen keuze om te emigreren wanneer ik wilde, en ik verkoos 2,5 maanden later boven een jaar wachten! Toch voelde het niet als een keuze. Ik moet dit doen!! Het MOETTT! :D Wat dat betreft zullen veel me herkennen maar Anna nog wel het meest ;) daarom is ze denk ik ook mijn beste vriendin! Ik herken veel van mijzelf in haar en toch is ze een compleet ander persoon. Maar beiden hebben we: Als we iets echt heel erg graag willen, dan willen we het, en asap :D

Maar, dus, 2,5 maanden later waarvan nu nog 59 dagen over zijn. De tijd gaat snel, en toch ook weer niet! De keuze om te gaan is de eerste voorbereiding. De eerste stap die je neemt in het traject. Je kan je afvragen of dat tevens meteen de moeilijkste stap is maar in mijn geval was het de makkelijkste en snelste keuze van alles wat ik ooit heb moeten beslissen. Nouja, sort of :)

En dan? Dan komt de papiermolen, het regelen van alles, stressen, boos zijn, hyper zijn (hydraline he Es? haha) slaaptekort, bureaucratie ten top, brieven schrijven, geld uitgeven aan formaliteiten maar ook (be)sparen waar het kan, dingen uitzoeken, maar vooral regelen regelen regelen!!

Maar die checklist, dat is wel iets wat echt helemaal in het begin gedaan moet worden natuurlijk.

Hoe ziet zo een checklist er eigenlijk uit? Wat zet je er op? Wanneer regel je wat? Wat kost het?

Gelijk met de keuze die je maakt, worden ook héél veel vragen geboren.
Het is niet niks dat emigreren. Aaaarrgghhh! En bij het maken van zo een list, waar je je hele planning op bouwt, komen er alleen maar vragen meer bij, en worden bij het afvinken af en toe wat vragen beantwoord.


"Wat ga ik doen? Meen je dat? Eccchhhtt? Wil je dit? Weet je het zeker? O. Mijn. God. ECHT? OOOOOO MMIIJJJNNN GGOOOODDD".

Wat is het? Een gesprek met mijzelf waarbij vragen en antwoorden van mijn innerlijke ik kwamen. Dit speelde zich ongeveer 2 weken geleden af (in mijn hoofd, ben gelukkig nog niet zo gek dat ik dit mijzelf vraag voor de spiegel :P) toen ik vanaf metro station Zuid in Amsterdam naar de tram liep.

Ja hoor! Heh heh. Het was geen kwartje dat viel. Nee dat niet. Het was eerder een briefje (de waarde ervan buiten beschouwing gelaten) die in eens, na al die tijd langaam naar beneden dwarrelde als een herfstblad van een hoge boom. Láng nadat ik mijn keuze had gemaakt! Het briefje had de grond geraakt en werd meteen vertrapt door mijn eigen vragen. Stress alom.

Sindsdien slaap ik slecht, eet ik slecht (lees: ongezonder. Hallelujah en ode aan de RedBull!) voel ik me als een kip zonder kop en vraag ik me af wat ik me in godsnaam op de hals gehaald heb.

En! Evengoed sta ik dagelijks op met een euforisch gevoel wat mogelijk het equivalent is van het achter elkaar achterover slaan van 3 halve liters RedBull en 6 koppen sterke zwarte koffie. Volop Hydraline* dus.

Maar, oja. De checklist. Het voorbereiden. Ik ben gek op briefjes. Dus plak ik mijn agenda vol met gele post-its waar ik notities op maak die ik al driedubbel op andere briefjes heb opgeschreven. Vervolgens zet ik die om in een samengevoegd Word document en dat stop ik in een map die mijn "Emigratie Project Turkije" is geworden, en vervolgens ga ik daar lekker verder op kliederen.

Okee, Bedankt dat je nog niet afgehaakt bent :D, want vanaf hier kan ik je hulp echt goed gebruiken. Dit is wat ik heb, heb gedaan en moet doen.

De grootste angst die in mij afspeelt, is dat ik het aller-aller-allerbelangrijkste vergeet, mijzelf voor mijn kop sla als ik in Turkije zit en dan weer terug naar Moederland Nederland moet, die ik met (sorry) liefde heb achter gelaten (tja het weer he!?) om alsnog de vergeten zaken te regelen. Neeeeeeeee!!!! Gee's worst nightmare ;)

Nu doe ik er álles aan om dát te voorkomen. Dus..daar ga ik:

Laatste update:
10-09-2009
27-09-2009

Abonnementen opzeggen van Care Nederland / Done
Abonnementen opzeggen van GSM / Done (Ik behoud mijn nr. Deze wordt Prepaid!)
Abonnementen opzeggen van Quest / Done
Abonnementen opzeggen van Woordzoeken / Done
Adreswijziging oude werkgever / Done
Opzegging contract oude werkgever / Done
Douane contacteren over importrechten / Niet nodig maar ga het tóch nog even navragen
Enkele ticket Turkije kopen / Done
Huur opzeggen / Done
Intentingen DTP-Hepatitis A / Done
Woonruimte Turkije / Done
Werk Turkije / Done
Internetverbinding Turkije / Wordt geregeld dus vink ik af als Done
Paspoort vertalen naar Turks / Done, retour in tweevoud
Diploma’s vertalen / Hoeft niet
Skype account regelen / Done
Belastingdienst bellen / Done Folder "Als u gaat emigreren" ontvangen. Snap er weer he-le-maal niets van dus weer bellen) (Edit: Ik hoef niets te doen. Ik laat mij uitschrijven bij de Gemeente en via hen komt het bij de belastingdienst terecht.) Done!
Apostillestempel halen rechtbank / Halen op 14 september
Doorlopende reisverzekering (werelddekking) nakijken / Done
Bewijs van goed gedrag / Aanvragen bij Gemeente? (Ik gedraag me altijd goed natuurlijk ;)) (Wow 30 euro! Doe ik niet)
Brommercertificaat laten omzetten in Brommerrijbewijs / Done (Geldigheid Turkije: Ja)
Voldoende pasfoto’s maken / Done
Adreswijziging-uitschrijving Huisarts / Done (in week voor vertrek CD met medische gegevens halen)
Opzeggen ziekenfonds Nederland / Done (wachten op antwoord)
Pensioenfonds informeren / Done
Bankrekening Nederland / Adreswijziging Utrecht doorgeven Done
Bankrekening Nederland / Gegevens verhuizen naar bank in Utrecht / Done
Olga machtigen voor bankrek / Op 30 Oktober doen 19.30u (wow op het nippertje :))

Abonnement Internet /
TAX NO. Aanvragen in Turkije / Kan ik daar pas doen
Aanvragen ziekenfonds Turkije / Kan alleen met TAX NO.
Bankrekening Turkije aanvragen / Kan alleen met TAX NO.
Uitschrijven Gemeente-Bevolkingsregister/ 5 dagen voor vertrek
Inschrijven Gemeente Turkije / Waar? Wanneer? Hoe?
Adreswijziging familie, vrienden, kennissen, goede collega’s / Meeste moet nog
Adreswijziging Tandarts / Moet nog
Persoonlijke spullen verzenden via TNT Post / Week voor vertrek per 20 KG € 42,00
Verblijfsvergunning Turkije / Eerste 3 mnd € 15,00 bij aankomst+1x verlengen. Daarna jaar
Afscheidsfeestjes! / Komen nog :) Ieder feestje is voor mij nu een afscheidsfeestje haha
Typisch Hollandsche lekkernijen kopen / Moet nog
Laatste inkopen doen huid-haar verzorging / Moet nog
Brommertje kopen in Turkije / Moet nog
Factuur zoeken van de Wii / Moet nog (de Wii gaat mee natuurlijk :D)
Overige garantiebonnen / Moet nog


Goed. Toch? Vergeet ik nou nog wat? Ben best trots op mijzelf. Vooral die turkse paspoort vertaling. Wat een uitvinding!
Die checklist bezorgt me slapeloze nachten. Ik word er simpel van. Maar goed, je begrijpt me. Laat maar een berichtje achter als je vind dat ik iets er echt nog op moet zetten!!

Toen het briefje wat nog aan het dwarrelen was de grond nog niet had geraakt, dacht ik er stukken luchtiger over in ieder geval. Toen had ik nog een dat-doe-ik-wel-ff houding. Nu is die houding eerder help-help-help-wat-moet-ik-doen-ik-voel-me-verloren! E-mi-gre-ren. Vind het bijzonder dat dat woord ooit nog op mij van toepassing zou zijn. Ik ben dus Geemigrant :P

Vind tegenwoordig wel een hoop dingen bijzonder. Ik sta in eens stil bij zoveel meer zaken dan voorheen! Heb zoveel meer waardering voor een hoop dingen die eerst mijn interesse niet hadden! Het opent je ogen. Het doet je alles heel bewust meemaken. Voelen. Nadenken, ervaren, beleven! Dat maakt dat de tijd ergens heel langzaam gaat, omdat alles heel bewust en overwogen word. Maar anderzijds vliegt de tijd voorbij en vraag ik me dagelijks af hoe ik alles in 2 maanden moet regelen.

Ik had voorheen al best waardering voor de kleine dingen. Maar nu valt alles me op. Dingen die anderen misschien niet 1,2,3 zien. Ik heb Turkije ervaren. Hoe het eruit ziet. (Bijvoorbeeld vaak geen wegmarkering en iedereen die gebruik maakt van dezelfde weg. Of je nu voetganger bent, op de brommer of met de auto). Hoe men leeft. Hoe sommige regels werken. Het is compleet anders natuurlijk.

Nederland is over-geregeld. Over-gestructueerd. Helemaal dichtgetimmert met regels en verplichtingen en alles is strak. (Natuurlijk zijn de rechten ook wel weer beter geregeld. Dat wel) Turkije heeft ook regels. Maar voelt meer gow with the flow.

En dat bevalt me wel. I go with the flow :) Dus ben blij dat ik de stress die ik nu voel, van alles wat staat te gebeuren, daar lekker los kan laten.


* Hydraline: Combinatie van Hyperactief en Adrenaline. Niet verwarren met Hydrazine. Es, ik vind het een topwoord haha. Goed gevonden ;)

  • 02 September 2009 - 07:29

    Marianne:

    Zo hee!!! Wat heb je al veel geregeld!!! En wat móet je nog veel regelen.... TOP om te lezen hoe je je voelt als je voorgoed (?) weggaat en bijna alles achterlaat.. Kan ik me niets bij voorstellen natuurlijk. Je doet het goed meid, ga zo door!!

  • 02 September 2009 - 08:30

    Anna :

    Gaat helemaal goedkomen moppie. Je bent een onwijze regeltante, dus die checklist komt ook helemaal in orde :)

    En ik kom lekker bij je op bezoek volgend jaar!!!

    HvJ! xxx

  • 02 September 2009 - 13:36

    Ester:

    Hahaha hier de uitvinder van het woord Hydraline, puur toevallig uitgevonden maar inderdaad helemaal ons woord Gee!!! Meis ik moet zeggen je lijst ziet er goed uit, en kan zo echt geen extra toevoegingen bedenken, weetje ik denk dat je het beter en overzichtelijker voor elkaar heb dan je zelf soms denkt, beetje hydraline is niet verkeerd maarre rustig aan het meis!!! Het komt allemaal goed, je gaat een geweldige tijd tegemoet, NO STRESS Dikke kus en ik hou je verhalen in de gaten als me nog iets te binnen schiet laat ik het je weten Essie

  • 03 September 2009 - 10:49

    Nele F:

    Amai Gee
    Je hebt wel dus met alles rekening gehouden zeg! Chique hoor!
    Er komt inderdaad heel wat bij kijken, maar als je iets vergeet, denk ik ook niet dat dat zo erg moet zijn. Er is misschien ook altijd wel iemand anders die je daar dan wel bij kan helpen!
    En de beslissing is wel vlug gevallen of was er al sprake met askim toen je nog ginder was?

    1 vraagje op je checklist? Werk Turkije/Done? Hoe bedoel je? Ben nieuwsgierig, want werken ginder gaat toch heel moeilijk tot bijna niet?
    Maar goed! Ik wens je veel plezier, geluk in alles wat je ginder gaat doen en nog zo veel meer!

    Byebye

  • 03 September 2009 - 11:37

    Gee Şenat:

    Hoi Nele! Bedankt voor je berichtje (en anderen ook :D)

    Wat werk betreft: Die heb ik. Ik ga werken op een duikschool en mensen duikles geven. Dat is een kans die je niet zo snel krijgt (omdat het inderdaad heel moeilijk is om werk te krijgen daar) dus die kans heb ik met beide handen aangegrepen!

    Liefs aan allen, Gee

  • 03 September 2009 - 12:43

    Gootje:

    Heyyyy,
    nou volgens mij heb je het strak geregeld en wat je bent vergeten kan altijd nog, komt goed!
    Leuk dat je deze weblog wil bijhouden zodat we nog eens kunnen lezen hoe het jouw vergaat, ben erg benieuwd.
    Heel veel succes!!

  • 05 September 2009 - 11:06

    Mikey:

    Je had ineens plots ui het niets op ons profiel gereageerd dus denk hier een reactie voor jou...

    Ik moet zeggen dat ik hejt er ook vaak over heb gehad om naar Spanje of Turkije te verhuizen, maar ik heb nog lang niet alle moed bij elkaar verzameld om dat te doen ;) Succes!

  • 07 September 2009 - 21:21

    Emma:

    Succes met je reis! Klinkt als een heftige maar erg spannende en leuke onderneming!

    Emma vanuit Istanbul. nb ik eet gewoon weer :)

  • 10 September 2009 - 11:54

    Olga:

    Wat goed!!!
    Zo'n "wat te doen" lijst! Dan maakt het gelijk minder rommelig in je hoofd, nu heb je een overzicht op je computerscherm.

    Zo realistisch, ook voor mij....krijg toch wel tranen in mijn ogen en een brok in mijn keel!
    Het is leuk voor je maar voor mij ook een andere kant...jammer dat je zo ver bent.
    Al die tijd stond het een beetje van mij af, maar nu....nog zo kort en dan ga je!
    Ik hoop dat ik je echt gauw kan op zoeken, maar ben ook zo bang dat het niet snel genoeg kan gaan.

    Maar het zit in de family, dat reizen, allleen jij voert het echt uit met emigreren.
    Echt leuk!!!
    Gelukkig heb je nog wat te regelen met mij dus kom je nog even logeren, hahaha, jij geholpen en ik en mijn gezin blij!

    Succes, je grote zus!

  • 13 September 2009 - 12:51

    Merian Kwakkelaar:

    Hi,
    ik lees net jouw verslag en herken ook echt veel! Het is echt een hoop geregel allemaal. Maar goed, als je er eenmaal bent vergeet je dat ook weer snel. Het is hier echt geweldig. Ik wens je veel succes en ik ga je website zeker vaker bezoeken!

    Groetjes,
    Merian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gee

Ik kan me niet voorstellen dat mijn leven heel interessant is om te volgen, maar ik hou van schrijven en deel mijn ervaringen graag met anderen. Het is een heerlijke uitlaatklep. Een mooie plek waar ik mijn gedachten kan deponeren wanneer ik door de creatieve overuren van mijn brein weer eens niet kan slapen ;) Dit weblog is daarom een grote steun voor mij. En de mensen die mij volgen eveneens. Bedankt daarvoor! :D xxx Gee

Actief sinds 01 Sept. 2009
Verslag gelezen: 3751
Totaal aantal bezoekers 350281

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 31 December 2013

Gee in Turkije 2013

27 November 2012 - 02 Februari 2013

Werkvakantie eind 2012/ begin 2013

02 Februari 2012 - 27 November 2012

Gee in Turkije 2012

07 Juni 2011 - 02 Februari 2012

Half jaartje Nederland

10 November 2011 - 04 December 2011

Sinan voor het eerst in Nederland

29 Januari 2011 - 06 Juni 2011

Gee in Turkije 2011

04 November 2010 - 29 Januari 2011

3 maanden Nederland

31 Oktober 2009 - 31 Oktober 2010

Gee in Türkiye! Het eerste jaar..

15 Augustus 2009 - 30 Oktober 2009

Gee naar Türkiye! Voorbereiden..

Landen bezocht: