Romantisch in Turkije - Reisverslag uit Hoorn, Nederland van Gee Şenat - WaarBenJij.nu Romantisch in Turkije - Reisverslag uit Hoorn, Nederland van Gee Şenat - WaarBenJij.nu

Romantisch in Turkije

Door: DigiGee

Blijf op de hoogte en volg Gee

20 Januari 2012 | Nederland, Hoorn

Vandaag heb ik de volgende blog op de website van www.Turkije-Hulp.nl geplaatst maar vind het eigenlijk ook wel leuk om het hier neer te zetten :) Dus daar gaat 'ie! :D

Van de week sprak ik met mijn man via de webcam. Ik ben namelijk nog in Nederland en hij is in Turkije. Toen ik hem zag zitten schrok ik even. "Schat!! Gaat het wel goed?! Ben je ziek??" was het eerste wat ik hem vroeg.

Dik bepakt zat hij op de bank. Het leek wel of hij 3 truien aan had. Hij zat met zijn benen opgetrokken en had een paar dekens over zich heen. De welbekende UFO stond dichtbij op de hoogste stand te loeien en nog wreef hij in zijn handen wat aangaf dat hij het wel koud had.

"Nee ik ben niet ziek, niets aan de hand. Het is gewoon een beetje koud!" zei hij nuchter. Een 'beetje koud?' Je lijkt wel een Eskimo!! Hoe koud is het dan??

Hij had de thermometer dicht bij zich gezet zodat hij niet op hoefde te staan. Blijkbaar hield hij het zelf ook al in de gaten. Het antwoord duizelde me, gezien het een temperatuur is die in de huizen in Nederland niet zo vaak voor komt met de luxe van centrale verwarming. "Het is 12 graden!!" zei hij met een sip gezicht. WAT?! Twáálf graden?! Vroeg ik nog een keer met ongeloof. Ik dacht even dat ik het niet goed gehoord had! Maar jawel, ik had het wel goed gehoord. Het was een temperatuur dat in Nederland niet acceptabel genoemd zou worden.

Hierover pratend met anderen kwam ik er achter dat ik niet de enige ben die zich over dit soort dingen verwonderd. Wij Nederlanders zijn toch maar weer verwend. Zo blijkt ;)

Maar al deze dingen hoeven natuurlijk niet negatief te zijn. "Het is eigenlijk wel romantisch" merkte iemand op. Want wat doe je eigenlijk wanneer de zon niet schijnt in de winter en jij geen warm water hebt? Wat doe je wanneer je voor de zoveelste keer geen stroom hebt? En wat wanneer je de deur niet uit gaat omdat het buiten erger spookt dan je in Nederland ooit heb meegemaakt? Je moet toch wat!

En dat zijn de momenten dat het romantische hoogtij viert. Je wordt er creatief van want je wil het jezelf en je partner natuurlijk zo aangenaam mogelijk maken.

"Ik moet echt om de andere dag me haar wassen, dan gaat mijn lief bakken water uit de waterkoker vullen en dan boven de wastafel elkaars haar wassen!" Zegt José, een facebookvriend. En dat is juist het mooie van geen verwarming of warm water hebben. Wanneer maak jij het nou mee in Nederland dat je liefje een emmer warm water voor je kookt en je vervolgens liefdevol helpt bij het wassen van je haar?

Wanneer het koud is, zoals de 12 graden dat het nu in ons huis is, kruip je lekker tegen elkaar aan met dekentjes om je heen. Het is inderdaad ook wel romantisch te noemen wanneer je man je helpt bij het wassen van je haar. De mannen zien het misschien als een noodzakelijk kwaad – niemand wil natuurlijk tegen een ongewassen holbewoner aan liggen met natuurlijk gedraaide dreadlocks die rieken naar gel en haarlak van een maand oud waar allemaal stof in is gaan nestelen – Maar wij vrouwen? Wij grijpen over het algemeen iedere mogelijkheid wel aan om er een romantische gebeurtenis van te maken zodat we er mee kunnen pronken bij onze vriendinnen ;)

In Nederland valt de stroom ook wel eens uit. Je hebt zelfs recht op schadevergoeding wanneer de uitval langer dan 4 uur duurt! Zo goed geregeld is het in Turkije helaas niet. Wat zouden we allemaal rijk zijn wanneer het wel zo geregeld was! Maar niettemin hoeft het geen vervelende situatie te zijn. Een paar kaarsjes hier en daar doet al wonderen. Wederom kan je samen onder de deken kruipen en bijvoorbeeld de bank voor het raam schuiven en samen genieten van de storm die buiten raast.

"Een houtkachel is echt de beste oplossing hier. Wel een beetje werk aan, maar een goede en gezellige warmte" zegt weer iemand anders. En zo is het! Het is niet alleen functioneel, maar ook wel gezellig. En warm krijg je het er zeker van! Als je geen stroom hebt, heb je in ieder geval nog de mogelijkheid om een pannetje water of melk op te zetten. En zo zijn er nog tal van mogelijkheden te bedenken natuurlijk.

Kortom, het kan heel vervelend zijn om, geen warm water te hebben wanneer je dit wel gewend bent te hebben. Misschien vergt het even wat aanpassingsvermogen wanneer je vanuit Nederland met centrale verwarming naar Turkije gaat waar we het moeten doen met UFO's en houtkachels. En ook kan het wel eens frustrerend zijn wanneer je geen warm water hebt terwijl je eigenlijk hardnodig aan een douche toe bent.

Maar daar is altijd wel wat op te bedenken. De romantiek heeft ook in de winterse dagen ruimschoots te kans om weer op te leven. Dus je weet wat je te doen staat wanneer de stroom uit valt! Of wanneer het weer niet mee zit en het ijspegelkoud is in huis. Haal de dekens en warme truien maar uit de kast, zet de emmer voor het warme water alvast klaar, koop wat kaarsjes in en eventueel een puzzel van een paar duizend stukjes.

"Kom schat, kom naar huis! Het is koud hier zonder jou, ik heb je nodig!" sluit mijn man af voor het slapen gaan. "Nog heel even lieverd, slaap lekker!" zeg ik voor ik de webcam uit doe. Ik duik onder de dekens en hoor hoe het water door de centrale verwarming loopt die mijn kamer langzaam verwarmd. Het is lekker, maar toch zit ik liever in mijn eigen huis in Turkije. Inclusief de 12 graden dat het er is èn mijn man die mij warm houdt met nog wat dekentjes om ons heen.


Ja. Turkije. Het heeft wel wat :)
x Gee


  • 20 Januari 2012 - 16:16

    Huruye:

    Hallo Gee,
    Een geweldig verslag! Maar daarnaast helemaal waar. Het is algemeen bekend dat de meeste kinders tijdens de strenge winters worden verwekt.

  • 20 Januari 2012 - 19:13

    Yvonne:

    Gekke vraag misschien...maar wat is een UFO?

  • 21 Januari 2012 - 13:30

    Gee Şenat:

    Hoi Yvonne, dat zijn infrarood verwarmers (soort terrasverwarming voor in huis) Google maar eens op UFO Heaters :)

  • 22 Januari 2012 - 20:58

    Mayra:

    aaw leuke blog meid en herkenbaar;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gee

Ik kan me niet voorstellen dat mijn leven heel interessant is om te volgen, maar ik hou van schrijven en deel mijn ervaringen graag met anderen. Het is een heerlijke uitlaatklep. Een mooie plek waar ik mijn gedachten kan deponeren wanneer ik door de creatieve overuren van mijn brein weer eens niet kan slapen ;) Dit weblog is daarom een grote steun voor mij. En de mensen die mij volgen eveneens. Bedankt daarvoor! :D xxx Gee

Actief sinds 01 Sept. 2009
Verslag gelezen: 675
Totaal aantal bezoekers 350592

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 31 December 2013

Gee in Turkije 2013

27 November 2012 - 02 Februari 2013

Werkvakantie eind 2012/ begin 2013

02 Februari 2012 - 27 November 2012

Gee in Turkije 2012

07 Juni 2011 - 02 Februari 2012

Half jaartje Nederland

10 November 2011 - 04 December 2011

Sinan voor het eerst in Nederland

29 Januari 2011 - 06 Juni 2011

Gee in Turkije 2011

04 November 2010 - 29 Januari 2011

3 maanden Nederland

31 Oktober 2009 - 31 Oktober 2010

Gee in Türkiye! Het eerste jaar..

15 Augustus 2009 - 30 Oktober 2009

Gee naar Türkiye! Voorbereiden..

Landen bezocht: