Op een wolk.. - Reisverslag uit Side, Turkije van Gee Şenat - WaarBenJij.nu Op een wolk.. - Reisverslag uit Side, Turkije van Gee Şenat - WaarBenJij.nu

Op een wolk..

Door: DigiGee

Blijf op de hoogte en volg Gee

28 Oktober 2010 | Turkije, Side

Ik zit op een grote wolk hoog in de lucht..Ver van iedereen waar ik na kan denken over alles wat er in mijn leven speelt. Maar helaas is het niet de wolk waar van verwacht wordt dat ik er op zit.. geen roze gekleurde wolk. Geen roze bril op. Geen wolk van geluk en blijdschap..iets wat ik in deze tijd verwacht wordt te voelen. De wolk is eerder donker en grijs. Het is er koud. Een regenwolk die het water binnenkort zal laten vallen. Het is de wolk van eenzaamheid.

Ik heb alles wat ik mij wensen kan maar toch voel ik me zo verschrikkelijk alleen. Mijn ogen kan ik niet drogen de laatste dagen en in iedere vezel van mijn lichaam voel ik pijn. De pijn die eenzaamheid veroorzaakt is verschrikkelijk. En nu zul je je afvragen hoe het dan komt dat ik me zo alleen voel. Ik hou van mijn man. Hij houdt van mij en heeft zijn leven voor mij over. Ik hou van zijn familie en zij houden van mij. Aan liefde kom ik niets te kort! Ik heb vrienden gemaakt en over enkele dagen zal ik een feest geven. Een feest waarbij alle gasten speciaal voor mij en mijn man komen.

Hoewel dit alles mijn hart tot diepe vreugde stemt voel ik me heel ongelukkig over het feit dat niemand van mijn familie en vrienden naar mijn huwelijksfeest komt. He-le-maal niemand. Op de mooiste dag van mijn leven. Of eerder gezegd, op het grootste en mooiste feest van mijn leven...komt niemand van 'mijn kant'
Dat doet me wel wat. Ik had het me heel anders voorgesteld. En daarnaast nog het financiele plaatje...Het geeft mijn gevoel voor eigenwaarde een enorme deuk. Al zijn de redenen van de afwezigheid vanal deze mensen absoluut heel begrijpelijk en gegrond. Is het dan slecht om me zo te voelen?

Natuurlijk is deze reden niet de grondslag van mijn eenzaamheid. Die reden gaat wel even een stukje terug in de tijd. En is begonnen op het moment dat ik in Turkije kwam wonen.

Emigreren is geven en nemen. Een middenweg vinden voor mijn cultuur en de Turkse cultuur. Maar enkele dingen gaan gewoon anders dan verwacht en ook dit is iets wat je kan verwachten wanneer je in een ander land gaat wonen waarvan de je taal niet kent.

En dit is eigenlijk mijn enige probleem. Ik ken de taal niet. Taal is de sleutel tot blijheid. En... bij het ontbreken ervan de weg naar eenzaamheid.

Ik hoor alle gesprekken dagelijks aan maar meepraten kan ik niet. De TV staat aan maar volgen kan ik het niet. De radio staat aan maar meezingen kan ik niet. Ik begrijp de teksten niet. Ik kan niet meelachen om grapjes of mijn mening delen met anderen.

Uitgaan is voor mij ook zeer vaak geen plezier meer. Al heb ik iedere keer wel weer hoop, deze vergaat ook snel. Met goede moed maak ik me klaar voor een leuke avond. Maar de hoop die ik heb duurt niet lang en wanneer we thuis komen is de lol er allang van af.

Men 'vergeet' mij in gesprekken. En ikzelf ben heel erg moe van het vragen stellen als een klein kind. Waar hebben jullie het over? Waar hebben zij het over? Wat zei hij/zij? Die energie kan ik gewoon niet meer opbrengen. Ik heb er de kracht niet meer voor, en degene die mijn vragen steeds weer aan moet horen en moet beantwoorden wordt er ook moe van. Dat is mijn man meestal en van zijn kant begrijp ik het wel omdat zijn Engels gewoon niet voldoende is om bepaalde dingen 'eventjes' aan mij uit te leggen. Hij doet zijn best wel maar dit probleem doet zich dagelijks voor en hij kan ook niet aan de lopende band dingen aan mij uit blijven leggen.

'Verveeld' is lang niet genoeg om uit te leggen hoe ik me voel. Dit woord draagt bij lange na de lading van mijn emoties niet. En het woord 'eenzaamheid' eigenlijk ook niet eens.

Om de zwijgzame tijd te overbruggen, tijdens het uitgaan, thuis, op bezoek, waar dan ook..zorg ik er tegenwoordig voor dat ik wat te doen heb. Ik speel alle spelletjes die mijn telefoon te bieden heeft tot ik er gek van wordt of ik maar een woordenpuzzel.

En 'men' vind dat niet eens vervelend. Of asociaal. Of misschien wel maar dat weet ik niet. Dat zal dan vast in het Turks gezegt zijn.

Het lijkt vooral gerechtvaardigd wanneer er excuses voor aangeboden wordt. Maar wat heb ik er aan?

2,5 uur later (Jawel. Met geluk 2.5 uur later. God wat mag ik dankbaar zijn als er dan enkele zinnen in het Engels mijn kant op komen. Het is eigenlijk te belachelijk voor woorden!) hoor ik in eens Engelse zinnen en dan begrijp ik dat er tegen mij aangesproken wordt. Naar de rest luister ik al niet meer en in die tijd verkeer ik dan ook meestal in mijn eigen wereldje waarin ik mijzelf opvreet van eenzaamheid.

''Sorry dat we alleen maar Turks praten. Maar...'' hoor ik dan teleurgesteld. En naar de 'maar' luister ik dan al niet meer want feit blijft dat na die zin die de excuses afsluit weer overgegaan wordt in het Turks. Mij wordt er de rest van het samenzijn niets meer gevraagd.

Men zegt ook wel ''Geesje, als je in Turkije wil wonen dan moet je de taal leren'' Zodat het gerechtvaardigd is dat er steeds maar Turks gesproken wordt.

En mijn antwoorden hierin worden langzaamaan ook agressiever.

Pardon? ALS ik hier wil wonen? Waar HEB je het over? Ben ik hier soms op vakantie dan??

''Uhm. Als je hier langer wil wonen.''

Ik zucht dan diep en hou mijn mond. Maar in mijn hoofd gaat het gesprek nog even verder.

Langer wil wonen? Wederom: weet je wel wat je zegt!?! Ik ben GETROUWD! Weet je nog? En hoezo de taal leren. Doe ik dat niet dan? Het is geen kwestie van willen. Het is een kwestie van tijd. Tijd die ik aan het leren moet besteden maar gewoonweg niet heb omd. Geld voor een cursus heb ik niet dus moet ik het zelf doen. Zonder de juiste boeken en zonder leraar gaat het gewoon niet zo makkelijk. In plaats van zulke achterlijke opmerkingen te maken zou ik een compliment horen te krijgen. Wat ik weet weet ik door mijzelf! Uit eigen initiatief!

Sinan hoort mijn relaas aan en zegt dat het goed is dat ik eventjes naar NL ga. Maar is dit wel zo? Even ontsnappen uit mijn echte leven om daarna weer terug te keren in de gevangenschap van eenzame gevoelens TOT ik de taal WEL eigen heb gemaakt?

Natuurlijk gebeurt precies hetzelfde ook in andere situaties. Zoals nu we bij Sinan zijn moeder logeren.

Ze kennen gewoonweg geen Engels.

En daar zit voor komende zondag ook mijn grootste angst. Zenuwen heb ik niet. Maar bang ben ik wel. Dat dit feest me eenzamer zal laten voelen dan ooit. Nu ik met niemand lekker in mijn eigen taaltje kan kletsen. Ik zal heel veel plezier hebben maar ik ben ook bang. Omdat ik van iedereen die komt hooguit 10% ken. Voor de rest zijn het allemaal vreemden voor me en velen kunnen geen Engels. Sinan zal druk zijn met familie en vrienden spreken die hij al lange tijd niet gezien en gesproken heeft. En ik? Het zal weer zo gaan als altijd ben ik bang. Ik zal er zwijgzaam bij zitten. Mij eenzaam voelen en lachen voor de show wanneer ik eigenlijk heel hard zou willen janken.

  • 28 Oktober 2010 - 15:48

    Marinke:

    Meis ik vind het erg aandoenelijk wat je schrijft! Ik hoop toch dat je op een dag jezelf niet meer zo eenzaam voelt. Ook ik ben er de laatste weken achtergekomen hoe sterk je relatie moet zijn om al deze dingen te overleven. en ik hoop vooral dat jij je hart volgt en doet wat je gelukkig maakt! liefs Marinke

  • 28 Oktober 2010 - 15:49

    Marinke:

    In gedachte zal ik zondag bij je zijn!

  • 28 Oktober 2010 - 16:19

    Olga:

    Moppie, wat voel ik met je mee! Maar echt voelen doe ik het natuurlijk niet maar ik kan me wel een voorstelling ervan maken :''(
    Wat had ik en de rest er graag bij geweest! Maar daar heb je nu niks aan.
    Ik hoop echt dat er iemand naar je toe komt en z'n best voor je doet! Misschien leer je juist wel iemand kennen op het feest en wordt dat heel positief.

    Heel veel sterkte en probeer de mooie momenten dan vast te houden, want die zijn er op het feest wel!

    Liefs en je voelt je al heel anders als je de jurk aan hebt.
    Geniet ervan en ik wil zo graag zien hoe je er uit ziet dan!
    Dus wel snel foto's!!

    Ik zie je gelukkig al gauw daarna in Ned.

  • 28 Oktober 2010 - 16:46

    Maaike:

    jeetje meid, ik schrik een beetje van je blogje, dacht dat je je draai wel redelijk had gevonden hier. Maar aan de andere kant verklaart t wel waarom je ziek bent, als je niet lekker in je vel zit moet dat er toch op een manier uit..
    je verhaal komt mij helaas wel bekend voor, d taal is en blijft moeilijk, ik versta vrij veel nu maar idd door oefening veel tv kijken (wat doodvervlend is) ik kijk ook veel de engelse kanalen cnbc want daar staat de turkse ondertiteling bij dar steek je ook veel van op en heb hier nog een cursus turks liggen die je mag lenen!! van NHA erg goed maar moet je wel zelfdiscipline voor hebben. meid denk goed na hoe je verder wil want mensen zullen zich hier nooit aanpassen aan jou en alleen bij een taalbariere blijft t waarschijnlijk niet. meid als ik iets voor je kan betekenen laat t me weten , i hoop toch dat je een beetje kan genieten van jullie dag, en denk maar zo de muziek is zo hard dat zelfs als er engels/nederlands sprekende zijn kan je ze niet verstaan ;-) sterkte meid en een hele dikke knuf!!!!!

  • 28 Oktober 2010 - 17:28

    Maria:

    Heftig, meid! Heel veel sterkte. Turks spreken kan ik zelf wel, maar verstaan is een ander verhaal. Een op een wil het ook nog wel lukken, maar in gezelschap haak ik af terwijl mijn Turks redelijk goed is.

    Hopelijk heb je in de winterperiode meer tijd om samen met Sinan te oefenen. DAT voordeel heb je tenminste, dat je dat samen met Sinan kunt!

    Liefs,

    Maria

  • 28 Oktober 2010 - 18:53

    Roos:

    Zorg voor jezelf en doe de dingen in het leven die jouw gelukkig maken. Keuzes zijn soms belangrijker als ze lijken.

    Houd je sterk..

  • 28 Oktober 2010 - 19:43

    Willie:

    ben onder de indruk van je blog...maar houdt de moed erin...wij hopen dat je toch een hele mooie dag krijgt..kijk uit naar je foto s..in gedachten zullen we bij je zij zondag .ge en liefs van ons uit manavgat

  • 28 Oktober 2010 - 21:22

    Mayra:

    Ach schatje :( ik had het er vandaag nog over met mn mannetje dat ik het zooo sneu vind voor je dat er niemand komt :( Echt.. ik báál er ook echt van, als het erin had gezeten, was ik écht gekomen, geloof me.. Maja dat heb ik al uitgelegd.. Maar voel me wel schuldig :( Arme lieverd..
    Ook qua de andere vormen van eenzaamheid herken ik heel veel in mezelf.. Het komt me zo vreselijk bekend voor..
    De ergste eenzaamheid is je eenzaam voelen in een kamer vól mensen! Vreselijk :(

    En ik ben ook in gedachten heel erg bij je!

    Ontzettend dikke knuffel en ik bel je morgen!
    xxxxxx

  • 29 Oktober 2010 - 06:24

    Lisette:

    heey mop,
    zou willen dat ik even een arm om je heen kon slaan.
    denk aan je lievie.
    dikke zoen en veel liefs

  • 29 Oktober 2010 - 12:38

    Nienke:

    Hoi Geesje, ik heb net je hele blog gelezen, met dit als laatste. ik herken heel erg veel in jouw verhalen. ook ken ik veel mensen met dezelfde ervaringen. ik ben net terug in Nederland na 2 jaren in Turkije en heb besloten om hier in Nederland te blijven. ik ben ook getrouwd, maar ben er nu achter dat er te veel verschillen zijn. mocht je willen mailen met mij of afspreken als je in Nederland bent: n.swijzen@hotmail.com

  • 29 Oktober 2010 - 17:48

    Mel :

    Sterkte meid, ik word er emotioneel van je verhaal te lezen... Ik kan me zo inbeelden hoe het voelt ... Taal is idd een boosdoener... sprak iedereen maar eenzelfde taal. Het zou al veeeeeel beter zijn ! Maar helaas... en zo zijn er nog veel punten van was het maar zo of zo ... Probeer er toch een fijne dag van te maken, het is trouwens uw dag en dat van je geliefde! Ik zal aan je denken! Dikke kus en knuf! xxx

  • 30 Oktober 2010 - 15:49

    :

    Hallo Geesje,
    Wat erg dat je je zo eenzaam voelt en dat er geen familie of vriend op je feest kan zijn. Hartverscheurend. Wij zijn net terug uit Antalya en hebben een poging gedaan om wat woorden Turks te leren. Laat staan een Turks gesprek verstaan/voeren zoals in jouw geval. Het is een vreselijk moeilijke taal. Wij hebben in Antalya een talenwonder leren kennen, hij is Turks, maar spreekt bijna vloeiend Nederlands, wie weet kan hij je op de een of andere manier helpen, hij heeft een vertaalbedrijf en geeft inburgeringscursussen. Zijn e-mail adres is: linguatec1@hotmail.com
    Geesje, sterkte, ik blijf je volgen! Groetjes Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gee

Ik kan me niet voorstellen dat mijn leven heel interessant is om te volgen, maar ik hou van schrijven en deel mijn ervaringen graag met anderen. Het is een heerlijke uitlaatklep. Een mooie plek waar ik mijn gedachten kan deponeren wanneer ik door de creatieve overuren van mijn brein weer eens niet kan slapen ;) Dit weblog is daarom een grote steun voor mij. En de mensen die mij volgen eveneens. Bedankt daarvoor! :D xxx Gee

Actief sinds 01 Sept. 2009
Verslag gelezen: 823
Totaal aantal bezoekers 350624

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 31 December 2013

Gee in Turkije 2013

27 November 2012 - 02 Februari 2013

Werkvakantie eind 2012/ begin 2013

02 Februari 2012 - 27 November 2012

Gee in Turkije 2012

07 Juni 2011 - 02 Februari 2012

Half jaartje Nederland

10 November 2011 - 04 December 2011

Sinan voor het eerst in Nederland

29 Januari 2011 - 06 Juni 2011

Gee in Turkije 2011

04 November 2010 - 29 Januari 2011

3 maanden Nederland

31 Oktober 2009 - 31 Oktober 2010

Gee in Türkiye! Het eerste jaar..

15 Augustus 2009 - 30 Oktober 2009

Gee naar Türkiye! Voorbereiden..

Landen bezocht: