Het gevoel van saamhorigheid - Reisverslag uit Side, Turkije van Gee Şenat - WaarBenJij.nu Het gevoel van saamhorigheid - Reisverslag uit Side, Turkije van Gee Şenat - WaarBenJij.nu

Het gevoel van saamhorigheid

Blijf op de hoogte en volg Gee

21 Augustus 2012 | Turkije, Side

Vanochtend gebeurde er iets wat typisch is in de Turkse cultuur. Het gevoel van saamhorigheid is hier groot. In een vorm die ik in NL onder de Nederlanders nooit gezien heb. Het is iets moois, en zo ontzettend leuk om te zien als je er getuigen van bent.

Vanochtend moesten we vroeg opstaan omdat we een vroege duik ingepland hadden staan. Onze medewerker was net even wat eerder op het centrum dan ik en vertelde me wat er eerder op de ochtend gebeurd was terwijl hij glimlachend en zak met 10 broodjes omhoog hield.

Zoals ik zei, waren we vroeg. Zo vroeg dat de supermarkt waar we naar toe gaan in de ochtend, nog gesloten was. Onze medewerker was zoals een echte Turk in de ochtend goed hongerig en baalde natuurlijk dat de markt nog niet open was. Dus reed hij maar naar het hotel, gezien je hier op bepaalde tijden ook kan eten.

Op het moment dat hij aan kwam, arriveerde ook net de bestelwagen die broodjes af kwam leveren. Hongerig als hij was besloot hij naar de man toe te gaan die de bestelling van het hotel net begon uit te laden.

"Beste man, geef me alstublieft vier broodjes", zei hij. "Natuurlijk betaal ik u er voor."

Een broodje kost 0,50 cent dus het had hem dan 2 lira gekost.

"Waar kom je vandaan?" Vroeg de man. "Uit Trabzon" zei mijn medewerker.
Als dit tot nu toe van het verhaal in Nederland was gebeurd, zou het gewoon een vriendelijk gesprek geworden zijn. Je zou betaald hebben en thats it.

Maar nu het geen waarom ik zou van Turkije houd. "Trabzon zeg je! Ik ook, mijn vriend!" Het gesprek duurde nog even voort. Maar het bijzondere? Mijn medewerker kreeg een zak met 10 broodjes mee. Gratis.

Dat is wat het gevoel van saamhorigheid doet. Het is deels de cultuur, maar ook zeker de vriendelijkheid die in de harten van deze mensen ligt.

Niet alle delen van de Turkse cultuur staan naar mijn hart, maar dit is een mooi voorbeeld van waarom ik verknocht ben aan de mensen hier :)

  • 21 Augustus 2012 - 11:23

    Meta:

    ja idd daarom hou ik ook zo van dit land TR en van de cultuur daar:)en je ziet maar weer het kan ook zo!!:))en niet alijd negatief zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gee

Ik kan me niet voorstellen dat mijn leven heel interessant is om te volgen, maar ik hou van schrijven en deel mijn ervaringen graag met anderen. Het is een heerlijke uitlaatklep. Een mooie plek waar ik mijn gedachten kan deponeren wanneer ik door de creatieve overuren van mijn brein weer eens niet kan slapen ;) Dit weblog is daarom een grote steun voor mij. En de mensen die mij volgen eveneens. Bedankt daarvoor! :D xxx Gee

Actief sinds 01 Sept. 2009
Verslag gelezen: 572
Totaal aantal bezoekers 350615

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 31 December 2013

Gee in Turkije 2013

27 November 2012 - 02 Februari 2013

Werkvakantie eind 2012/ begin 2013

02 Februari 2012 - 27 November 2012

Gee in Turkije 2012

07 Juni 2011 - 02 Februari 2012

Half jaartje Nederland

10 November 2011 - 04 December 2011

Sinan voor het eerst in Nederland

29 Januari 2011 - 06 Juni 2011

Gee in Turkije 2011

04 November 2010 - 29 Januari 2011

3 maanden Nederland

31 Oktober 2009 - 31 Oktober 2010

Gee in Türkiye! Het eerste jaar..

15 Augustus 2009 - 30 Oktober 2009

Gee naar Türkiye! Voorbereiden..

Landen bezocht: