Hoe het leven zich kan wenden - Reisverslag uit Side, Turkije van Gee Şenat - WaarBenJij.nu Hoe het leven zich kan wenden - Reisverslag uit Side, Turkije van Gee Şenat - WaarBenJij.nu

Hoe het leven zich kan wenden

Door: Gee

Blijf op de hoogte en volg Gee

22 September 2012 | Turkije, Side

Vaak maakt het leven een wending wanneer jij beslist een keuze te maken. Die keuze kan er voor zorgen dat het leven anders uitpakt dan je op voorhand had gedacht. Maar soms overkomen je dingen. Waar je achteraf spijt van hebt, of die gebeurde zonder dat je er verdere invloed op had. Het kan heel erg naar uitpakken wanneer de dingen die gebeurd zijn, je in eens achtervolgen zonder dat je er erg in had..

In Turkije heb ik veel mensen leren kennen. Sommige zie ik dagelijks en anderen niet zo vaak. Maar de persoon waar ik nu over wil schrijven is iemand waarvan ik weet dat het een persoon met een goed hart is. Ik zie hem vaak en beschouw hem als een vriend.

Natuurlijk weet ik niet alles over hem. Ik weet het fijne er niet van. Maar blijkbaar is hem zo’n 7 a 8 jaar geleden wat overkomen wat erg ingrijpend voor hem is geweest.. en voor de wederpartijen nog meer overigens. Hij heeft een ongeluk gehad. Geen idee of dit door hem veroorzaakt was of niet. Maar meerdere mensen die bij dit ongeluk betrokken waren, zijn overleden. Wetende dat je bij een ongeluk betrokken bent en dat er iemand overleden is, is al een behoorlijk zware last voor iemand om te dragen. Ik kan me niet eens voorstellen hoe dat moet voelen. Ik weet ook niet of mijn vriend de veroorzaker was van dit ongeluk. Maar feit dat er meerdere mensen overleden zijn, laat wel zien hoe ernstig het hele gebeuren was. Of hij misschien gedronken had of niet goed oplette, dat is voor mij een vraag. Geen idee. Maar wel weet ik dat het een persoon met een goed hart is. En dat het dragen van zo een last, al een straf op zich is. Hoe kom je een ongeluk als dit te boven? Of je nu schuldig bent of niet. Als je bij zoiets betrokken bent geraakt, dat lijkt me heel heftig!

Hij overleefde in ieder geval. En ging door met zijn leven. Tot deze week toen er een algemene verkeerscontrole was.

Hij was niet op de vlucht. Hij leefde gewoon verder. Hij verstopte zich niet. WIST niet eens dat hij werd gezocht! Hij had zelfs na het ongeluk al vast gezeten, en is daarna vrij gelaten. Tot deze week dus. Bij de algemene controle kwam zijn naam naar voren als iemand die gezocht werd. Om iets wat zó lang geleden gebeurd is! Hij werd meegenomen en hem werd meegedeeld dat hij nog een gevangenisstraf open had staan. Blijkbaar had men hem jaren geleden schuldig bevonden. En dat vertelde ze hem nu, na al die jaren pas. En hij wist van niets. Na ACHT jaar‼

Dus, nu zit onze vriend van de één op de ander dag, in de gevangenis. Ik ken de details niet van het hele gebeuren. Kende hem toen nog niets eens. Misschien heeft hij het inderdaad wel verdiend. Misschien was het zijn schuld inderdaad wel, dat er mensen overleden zijn omdat hij een fout in het verkeer heeft gemaakt. Hoe dan ook, ik ken hem niet anders dan een man met een goed hart. Hij werkt hard, helpt altijd waar hij kan. Ik vind het heel bizar dat de politie doet of hij een voortvluchtige was. Als een crimineel die zijn straf probeert te ontlopen. Hoe kan zo iets gebeuren? Hij woont zijn hele leven al in deze omgeving. Heeft een vaste baan, een huis, een leven hier. Voor hem was het een afgehandelde zaak. Hoe kan het nou dat ze hem al die jaren nooit hebben kunnen vinden? Dat vind ik gewoon raar. Zoals wel meer zaken in Turkije overigens.

Dit is dus een verhaal waar op dit moment geen goed einde aan zit. Het is tragisch. Afschuwelijk voor de nabestaanden van de mensen die overleden zijn. Maar net zo afschuwelijk voor onze vriend die ik niet anders ken dan een goed persoon, die deze last al jaren draagt en nú pas te horen krijgt dat hij als schuldige wordt aangemerkt.

Toen we dit hoorde, besloten we meteen dat we langs willen gaan bij hem.. Ik stond er op om hem te bezoeken. Maar het is niet toegestaan. Alleen drie familieleden mogen hem eens in de zoveel tijd bezoeken. Dus dan wordt het maar een brief schrijven eens in de zoveel tijd! Hij zit vast voor de komende 2 jaar Op een mensenleven niet zo veel... maar als ik er aan denk, pff. Word er naar van!

Voor mij is het de eerste keer dat ik met zo een situatie in aanraking kom. Ik probeer me te verplaatsen in de familieleden die die mensen verloren hebben. Maar ik ken ook deze man, die tot mijn vriendenkring behoort. Ik zie hoe hij is, hoe hij met mensen omgaat. Ik weet de complete geschiedenis niet en ik denk dat ik die ook niet wil weten. Het enige dat ik weet is dat het leven soms hele tragische wendingen kan nemen en dat dingen anders uit kunnen pakken dan je ooit had gedacht. Je gaat dus af op je vertrouwen, op je inschattingsvermogen en mensenkennis. En wat dit betreft, ik kan me niet voorstellen dat het met opzet was. Maar, als de rechter besloten heeft dat het zijn schuld is, dan is dat zo en zal hij zijn straf er voor uit moeten zitten. Maar daarnaast zullen wij, zijn vrienden, er ook voor hem zijn. Wetende dat het leven soms rare sprongen kan nemen. En situaties anders uit kunnen pakken dan je had gewild of gedacht.



  • 22 September 2012 - 19:10

    Mayra:

    wat vreselijk zeg...dit is al het zoveelste verhaal deze week wat ik hoor wat min of meer op dezelfde manier gaat.. dingen die járen geleden gebeurd zijn en waar mensen opeens zomaar voor opgepakt worden, alsof ze bezig zijn met oude zaken openen ofzo..
    sterkte met het moeten missen van deze vriend de komende tijd, hopelijk valt de duur van de straf mee, maar ik ben er bang voor.. vreselijk hoe het leven opeens zo kan lopen..

  • 09 Oktober 2012 - 09:46

    Andreas:

    helaas is het in turkije zo dat of je nou wel of niet schuldig bent aan het ongeluk, er mensen bij zijn omgekomen je altijd de tijd moet boeten als tegenhangende partij en bestuurder van het andere voertuig.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gee

Ik kan me niet voorstellen dat mijn leven heel interessant is om te volgen, maar ik hou van schrijven en deel mijn ervaringen graag met anderen. Het is een heerlijke uitlaatklep. Een mooie plek waar ik mijn gedachten kan deponeren wanneer ik door de creatieve overuren van mijn brein weer eens niet kan slapen ;) Dit weblog is daarom een grote steun voor mij. En de mensen die mij volgen eveneens. Bedankt daarvoor! :D xxx Gee

Actief sinds 01 Sept. 2009
Verslag gelezen: 928
Totaal aantal bezoekers 350690

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 31 December 2013

Gee in Turkije 2013

27 November 2012 - 02 Februari 2013

Werkvakantie eind 2012/ begin 2013

02 Februari 2012 - 27 November 2012

Gee in Turkije 2012

07 Juni 2011 - 02 Februari 2012

Half jaartje Nederland

10 November 2011 - 04 December 2011

Sinan voor het eerst in Nederland

29 Januari 2011 - 06 Juni 2011

Gee in Turkije 2011

04 November 2010 - 29 Januari 2011

3 maanden Nederland

31 Oktober 2009 - 31 Oktober 2010

Gee in Türkiye! Het eerste jaar..

15 Augustus 2009 - 30 Oktober 2009

Gee naar Türkiye! Voorbereiden..

Landen bezocht: