Een nieuwe wasmachine & afgelopen week - Reisverslag uit Side, Turkije van Gee Şenat - WaarBenJij.nu Een nieuwe wasmachine & afgelopen week - Reisverslag uit Side, Turkije van Gee Şenat - WaarBenJij.nu

Een nieuwe wasmachine & afgelopen week

Door: DigiGee

Blijf op de hoogte en volg Gee

27 Maart 2011 | Turkije, Side

Ik heb wat leuks te vertellen! We hebben gisteren ein-de-lijk een wasmachine gekocht! Hoera! :D

Ze brengen het binnen enkele minuten. Ik zit nu al met spanning te wachten. Het is een tweedehands machine maar we hebben evengoed een jaar garantie. Daar ben ik blij mee! Maar als ik de keuze had gehad (met andere woorden, als Sinan naar mij had geluisterd ;)) dan had ik liever voor een kledingkast gekozen. De slaapkamer is echt een ramp en straks mag ik álle kleding gaan wassen omdat het vies wordt door de stof. Liever een kledingkast en wassen met de hand, dan een wasmachine en de kleding langer laten liggen waardoor het vies wordt. Maar goed. We hebben nu in ieder geval één van de twee en daar ben ik allang al blij mee!

Afgelopen week is lekker druk geweest. Maandag, woensdag en vrijdag heb ik natuurlijk weer Turkse les gehad. Ik vind het nog steeds erg leuk en verheug me iedere keer weer op de volgende les. Ik leer echt snel bij maar ik vind het ook nog wel frustrerend wanneer ik woorden niet weet of fouten maak. Ik wil zoals wel vaker te snel en dat gaat gewoon niet. Gisteren heb ik dus om mijzelf te helpen flink wat uren lang op de computer gezeten om een werkwoordenlijst te maken. Het hele woordenboek heb ik doorgespit en de werkwoorden uit mijn leerboek heb ik ook overgenomen. Natuurlijk staan er ontzettend veel in het woordenboek en heb ik niet alles overgenomen. Sommige werkwoorden zal ik sporadisch gebruiken of lijken die heel erg op een ander werkwoord met dezelfde betekenis. Evengoed zit ik nu op zo’n 140 stuks. De lijst zal ik aan de koelkast hangen zodat ik het iedere dag zie. Maar ik moet zeggen dat het opschrijven zelf ook wel heel goed is om de woorden te onthouden.

Wel verbaasde ik me over de spelfouten van de Nederlandse vertaling. Dat waren er nog wel wat en had wel anders verwacht eigenlijk van een woordenboek! Wie weet zitten die fouten ook wel in de Turkse vertaling maar ja, dat zie ik dan natuurlijk niet.

Afgelopen dinsdag was ook gezellig. Mayra en ik hadden in Side op een terrasje langs het water afgesproken met Aranka, Jessica en Nienke. Ook Hollanders die al jaaaaaren in Turkije wonen. We gaan met hen samenwerken voor onze website dus dat is wel erg leuk!

Donderdag was ook heel gezellig. Ik was bloednerveus want de meiden (5 stuks) kwamen bij mij op visite!! Ik had het balkom schoongemaakt zodat we daar lekker konden relaxen in de zon maar toevallig díe dag waaide het ontzettend hard en voelde het daarom koud aan. Dus bleven we maar binnen en vlogen de uren voorbij. Van Ilse had ik nog een heel lief cadeautje gekregen. Een tasje met twee kaarsen en mooie barok onderzetters!

Het hele idee om nog naar Balikesir te gaan gaat helaas niet meer door. Er was een actie waardoor het een stuk goedkoper werd om te gaan. Sinan heeft een kortingskaart en had er nog gebruik van kunnen maken. Ik niet dus moesten we eerst berekenen of ik wel mee zou kunnen. Toen Sinan uiteindelijk de tickets wilde gaan halen bleek de bus voor de hele week al vol te zitten. Volgende week zou wel kunnen maar dan is die actie al afgelopen waardoor het voor ons helemaal onbetaalbaar geworden is.. Dus jammer genoeg geen bezoek aan oma en Sinan’s moeder :(

Gezien we nog niet werken vul ik de rest van de dagen met tennissen, honkballen en boksen op de Wii. De eerste keer dat ik dat deed kon ik de volgende dag bijna niet lopen van de spierpijn! Nu heb ik dat niet meer dus blijkbaar is het toch ergens goed voor mijn spieren :)

Oja. In Nederland is nu de zomertijd ingegaan en normaal gesproken zou dit in Turkije ook het geval zijn. Ware het niet dat er vandaag een heel belangrijk toelatingsexamen afgelegd wordt en de Turkse overheid de studenten tegemoet wilde komen en daarom de zomertijd maar een dagje uitgesteld heeft. Dus.. op dit moment is er geen tijdsverschil tussen Nederland en Turkije!

En nu ga ik Sinan even helpen want hij moet met de verkoper de wasmachine vier verdiepingen naar boven tillen. Dus ik zal wat ruimte voor ze maken zodat ze de wasmachine zonder problemen het huis in kunnen tillen.

  • 27 Maart 2011 - 10:43

    Maria Jonker:

    Hoi Gee, ik heb zelf toen ik Turks wilde leren heel veel gebruik gemaakt van het programma Teach 2000 (gratis te downloaden) en heb daar woordenlijsten bijgemaakt, o.a. van werkwoorden. Het programma accepteert ook Turkse karakters, zoadat je dingen niet verkeerd leert. Ik moet even zoeken waar ik het op een externe schijf (???) opgeslagen heb, maar kan ze je toesturen. Ook heel handig is het (gratis te downloaden) programma WinMekMak, waarmee je vervoegingen van werkwoorden kunt opzoeken of controleren. Incl. ontkenningen, vraagvormen, en heel veel meer. Ik stuur je de Teach2000 bestanden wel toe, als ik ze teruggevonden heb. Tot dan Kolay gelsin bij je studie!

  • 27 Maart 2011 - 12:18

    Mayra:

    Gefeliciteerd met jullie wasmachine meid! Geniet ervan hehe! Dat wordt wasjes draaien! Gelukkig schijnt het zonnetje lekker!
    xx

  • 27 Maart 2011 - 12:55

    Mama,:

    Heerlijk, weer een stuk van jullie zelf erbij. Die kast komt er ook wel bij hoor! Misschien een idee om een kledingstang te kopen, eventueel met beschermhoes? Wordt het ook niet stoffig meer, of een laken erover.
    Fijn dat het weer nu mooier wordt, we genieten hier nu ook volop van de zon, heerlijk! De katten waren vandaag weer eens op het balkon en voordat ik het wist zat Boguy weer bij de buren die een hond hebben. De zenuwen krijg ik daarvan want die hond is best heel snel. Toen hij terugkwam toch maar meteen de deur weer dichtgedaan. Nu lieverds, fijne dagen en tot het volgende verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gee

Ik kan me niet voorstellen dat mijn leven heel interessant is om te volgen, maar ik hou van schrijven en deel mijn ervaringen graag met anderen. Het is een heerlijke uitlaatklep. Een mooie plek waar ik mijn gedachten kan deponeren wanneer ik door de creatieve overuren van mijn brein weer eens niet kan slapen ;) Dit weblog is daarom een grote steun voor mij. En de mensen die mij volgen eveneens. Bedankt daarvoor! :D xxx Gee

Actief sinds 01 Sept. 2009
Verslag gelezen: 522
Totaal aantal bezoekers 350659

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 31 December 2013

Gee in Turkije 2013

27 November 2012 - 02 Februari 2013

Werkvakantie eind 2012/ begin 2013

02 Februari 2012 - 27 November 2012

Gee in Turkije 2012

07 Juni 2011 - 02 Februari 2012

Half jaartje Nederland

10 November 2011 - 04 December 2011

Sinan voor het eerst in Nederland

29 Januari 2011 - 06 Juni 2011

Gee in Turkije 2011

04 November 2010 - 29 Januari 2011

3 maanden Nederland

31 Oktober 2009 - 31 Oktober 2010

Gee in Türkiye! Het eerste jaar..

15 Augustus 2009 - 30 Oktober 2009

Gee naar Türkiye! Voorbereiden..

Landen bezocht: