In shock - Reisverslag uit Side, Turkije van Gee Şenat - WaarBenJij.nu In shock - Reisverslag uit Side, Turkije van Gee Şenat - WaarBenJij.nu

In shock

Door: DigiGee

Blijf op de hoogte en volg Gee

09 April 2011 | Turkije, Side

Eerst wilde ik schrijven over hetgeen waardoor ik in shock was. Nu echter lees ik net over de schietpartij in Alphen a/d Rijn. En dat brengt me pas echt in shock! Wat verschrikkelijk wat daar gebeurd is!!! Ik leef met de mensen mee. Het is afschuwelijk. Wat een watje, die jongen. Dat hij zichzelf daarna van het leven berooft en zo zijn straf ontloopt. Walgelijk.

Nu lijkt het geen waar ik eerst over wilde schrijven in het niet te vallen. Wat klaag ik nou eigenlijk? Nee mijn leven is niet leuk. Maar met dit soort gebeurtenissen verbleken mijn problemen als de felle kleur van een T-shirt in de zon. Het voelt nu vervelend om te schrijven over hetgeen wat wij vandaag meegemaakt hebben.. maar ook dat moet even van het hart.

We lopen nog steeds door een dal. Een dal met gevaarlijke valkuilen en onbetrouwbare mensen. Ik zie geen pieken. Geen hoge bergen. Maar ik stap door. Want ik geloof heilig dat pieken dalen nodig hebben. En wanneer je in een dal zit, zal er altijd weer een piek komen. Het kan niet anders. We moeten door.

Vandaag begon eigenlijk best goed. Beide hadden we goed geslapen. Mijn humeur kelderde echter vrij snel toen ik de enorme afwas zag. De afwas waarvan mijn man al dagen zegt dat hij die af gaat wassen. De afwas die in de tussentijd gestaag groeit. De afwas die ik weiger te doen omdat ik al iedere dag afwas, en schoonmaak, en nog drie keer per week naar school ga en mijn man dus in tussentijd niet zoveel uitvoert. Geen schoonmaakwerk in ieder geval. Maar het moet toch een keer gedaan worden hè. Vooral wanneer je geen borden of bestek meer hebt. Dus boos begon ik toch aan die afwas. En dat is precies wat je moet doen als je je man aan het afwassen wil krijgen. Dat is een psychologisch spelletje dat ik nu wel door heb.

Halverwege de afwas zegt hij dan “dat doe ik wel schat!” waarop ik standaard reageer met “Nu is het al te laat klootzak!” Dan probeert hij ‘voor het idee’ nog mijn sponsje te pakken. Maar die krijgt hij dan niet meer. “Nu ben ik al bijna klaar!”. Waarop hij dan boos zijn jas aantrekt en verkondigd dat ‘ie gaat. “Ja hoor, ren maar weer weg!” en dat doet ‘ie dan ook.

Twee uur later belt hij me op en zegt met liefkozende stem dat ik over 5 minuten beneden moet komen. Ik (nog steeds boos en om daar vanaf te komen flink aan het schoonmaken geslagen) zeg geërgerd dat ik nog niet klaar ben. Evengoed red ik het om het huis schoon achter latend en niet stinkend naar schoonmaakmiddel binnen 5 minuten buiten te staan. We gaan naar het duikcentrum en dit stemt mij blij. Al is de reden iets minder leuk. We moeten er wat spulletjes weg halen van de boot. Aangekomen zien we de auto van de oude eigenaar staan en er bekruipt me een naar gevoel. Dat gevoel is enkele minuten later veranderd in een totale shock toestand. Verdoofd kijk ik voor mij uit. Mijn ogen volgen de zee, het strand, en de plek waar ons duikcentrum stond. STOND ja. Verleden tijd van ‘staan’.

Het enige wat ik uit weet te brengen naar Sinan is “wist jij dit?” Sinan maakt het welbekende klakkende geluid en gooit zijn hoofd naar achter. Nee dus.

Terwijl ik ongelovig naar de lege plek kijk waar ons duikcentrum stond, ziet Sinan en onze zakenpartner die ook mee is de oude eigenaar staan. Zij gaan er mee in gesprek. En ik probeer te bevatten wat er eigenlijk aan de hand is. Het is duidelijk. We hebben verloren. Verloren van een spelletje dat begon toen wij in gesprek gingen om het duikcentrum over te nemen. Maar wat is eigenlijk de winst? Wij hebben de spullen. De oude eigenaar heeft niets. Nouja. Hij start nu dus overnieuw. En wij zijn buitenspel gezet.

Zonder ons weten hebben ze gewoon ONS duikcentrum met de grond gelijk gemaakt. Alles is weg. Zelfs de betonnen fundering is er niet meer. Het enige wat nu nog rest zijn herinneringen en foto's van een tijd toen we nog dachten dat alles goed was. ….tja. Wat kan ik nog zeggen? Alleen maar dat je dus HEEL GOED op moet passen wanneer je in Turkije met iemand in zee gaat. Dat een contract niet geldig is, hoe geldig je het contract ook maakt. Hotelmanagers zijn niet te vertrouwen. Helemaal niet als die vriendjes zijn met de oude eigenaar van jouw duikcentrum. Ik geloof dat ik vandaag een beetje gestorven ben.

Omdat ik er bij was is er gelukkig niets gebeurd. De mannen zijn niet eens tegen elkaar gaan schreeuwen. Sinan heeft mijn hand gepakt, me een kneepje gegeven en we zijn weg gegaan. Gelukkig maar. Want als ik er niet was hadden er wel eens hele vervelende dingen kunnen gebeuren.
De boosheid die ik eerder voelde over de afwas was in ieder geval meteen verdwenen. Dat zijn geen dingen om ruzie over te msken of rot over te voelen als je grotere problemen hebt!

Hoewel het ook wel zinvol was overigens. Het huis is nu helemaal schoon. Zelfs de ramen zijn gelapt ;)

Anyway. Nu is dat dus duidelijk, wat de status van ons voorheen- duikcentrum is. Kan ik nu technisch gesproken nog wel zeggen dat we een duikcentrum hebben? Laat ik het voorlopig maar een mobiel centrum noemen. De spullen hebben we in ieder geval. Nu de locatie nog..

Dus zijn we meteen doorgereden naar een nieuw hotel waar we ons oog op hebben laten vallen. Via het strand zijn we er naar toe gelopen en de locatie is echt perfect te noemen. Dicht bij onze duikspots, via het strand bereikbaar dus we kunnen zoveel mensen uitnodigen als we willen en deze hoeven dus niet perse gasten van het hotel te zijn. Tevens kunnen we profiteren van andere hotel gasten. Maar ja. Wederom is niets zeker. Volgende week zullen de gesprekken starten en deze keer hebben we het voordeel dat we een connectie in het hotel hebben. Vriendjespolitiek. Daar gaan we dus gebruik van maken. Maar of het deze keer wel in ons voordeel werkt? We’ll see.

Na een flinke strandwandeling zijn we naar onze vriend in Colakli gegaan waar hij een duikcentrum heeft. Hij heeft altijd gezegd ons te willen helpen met bepaalde documenten en zijn kennis. En hopelijk maakt hij zijn status als ‘betrouwbaar’ waar. En toont hij zich als een ware vriend die hulp biedt omdat hij dat wil bieden. Maar ook als we wel toestemming krijgen bij het hotel waar we geweest zijn, is dat enkel een zeer kleine overwinning. We hebben dan nog een hoop andere problemen te overwinnen. Geldgebrek, personeeltekort (wegens het geldgebrek.. zonder geld kan je ook geen personeel betalen natuurlijk) en een erg late start in het seizoen zijn er maar enkele van. Gezien we nu echt op nieuw moeten bouwen, kunnen we misschien pas 2 maanden later open. Wanneer het seizoen dus in volle gang is. Het is onzeker.ALS het doorgaat, moeten we eerst maar eens kijken of we wel kunnen starten met de middelen die we hebben.

En met die onzekerheid wens ik dagelijks dat de grond onder mijn voeten splijt. Mij weg neemt van dit problematische leven. Kon ik maar verdwijnen. Opgaan als rook. Alles laten voor wat het is. Maar zo is het niet. Dus we gaan door. Dan komt de ‘wave’ die ons naar een nieuwe hoogte brengt vast wel een keer. Hopelijk snel. Voor we echt instorten en geen middelen voor bestaan meer hebben.





  • 09 April 2011 - 16:44

    Mayra:

    Pff...geen woorden voor...
    Krijg meer en meer een hekel aan de manier van werken en het jezelf beter voelen dan anderen hier in Turkije :(
    Zoals je weet duim ik hard dat die piek heel gauw komt!
    Dikke vette knuffel!

  • 09 April 2011 - 22:07

    Yvonne:

    Jeetje meis, wat een verhaal! Niet te vergelijken met alphen maar voor jullie toch ook een groot drama.Ik kan er niet bij hoe dat zomaar kan. Sterkte met alles, hoop echt dat het allemaal gaat lukken! -x-

  • 10 April 2011 - 11:32

    Emma Van Kampen :

    " vandaag ben ik een klein beetje gestorven" kan het nog dramatischer? Om een duikschool die er niet meer staat? Je hebt zo'n slecht leven en alles zit tegen. Arme vrouw. Wat een dramaqueen, zuigend naar aandacht en vragend om schouderklopjes. Janken dat niemand Engels met je spreekt maar zelf pas dit jaar zelf de taal gaan leren van t land waarin je woont.
    En dat mag ook wel eens gezegt worden.
    Iedereen die je steeds maar moet troosten en de toon hoe je soms over je vriend spreekt is echt walgelijk. Het is maar goed dat hij geen Nederlands kan.
    Sorry dat ik je uit de droom haal: sprookjes wereld waarin je wilt leven bestaat niet!!!! Ik volg je blog al een tijdje en vind het eerder vermakelijk dan zielig. Get a Emma van turkije forum.

  • 10 April 2011 - 15:39

    Joelle Bouldouyre:

    Meisje wat een verhaal joh ! jeetje wat ontzettend naar dat het zo moeilijk gaat allemaal : ( . Ik zit hier in Nl en mis Turkije heel erg , maar als ik jouw verhaal dan lees dan weet ik ook weer hoe moeizaam en oneerlijk het leven daar kan gaan . Indd niemand is te vertrouwen daar en alles loopt meer de soep in als dat het een keer goed gaat . Veel sterkte met alles en ik kom snel die kant op en hoop je zeker te zien . veel liefs Joelle

  • 10 April 2011 - 20:44

    Anoniem:

    Het spijt me heel erg om dit te horen, Gee. Ik volg je blog zo nu en dan na je artikel in het expat magazine, en ik vind het zo rot voor je.
    Trek je niets aan van Emma hier, bah wat een akelige reactie!

  • 11 April 2011 - 10:38

    Oud Kantoorgenoot:

    Hoi Geesje,

    Ik volg je blog al een tijdje en nu hoorde ik dat je weer wat geschreven had, ik reageer anders nooit, maar vind het erg verdrietig wat je allemaal mee maakt, en ik hoop dat je alles snel op de rails krijgt.

    Groetjes en Liefs!

  • 11 April 2011 - 10:45

    Annie!!!:

    sterkte meis! en trek je nix aan van alle opmerkingen!

    xx anna

  • 11 April 2011 - 16:47

    Nienke Swijzen:

    Er zijn nu zoveel signalen die aangeven dat je terug moet gaan naar Nederland om je leven weer op te pakken en dit zonder je man. Vergeet hem want mijn ervaring in Turkije, met Turken daar en in Nederland is echt altijd kloppend. Je leven zal zwaarder worden en ik hoop niet dat hij op een gegeven moment losse handjes naar jou toe zal krijgen. Die gewoonte is ook echt turks. Het begint voordat je het door hebt en voordat je het weet kun je er niet meer weg! Als je al zolang ongelukkig bent en dit hoort in de eerste jaren echt anders te zijn, dan klopt er toch iets niet?
    Sterkte!

  • 11 April 2011 - 22:51

    Gee Şenat:

    Dank allemaal voor jullie berichten!
    Emma, je bericht is erg amusant, dank je wel. Je bericht zegt veel over jezelf. Fijn in ieder geval dat je mijn blogs vermakelijk vindt. Zo te lezen toch interessant genoeg om mij te blijven volgen.

    Nienke ook bedankt. Ik kan mijn man af en toe een klootzak noemen als ik boos ben maar dat zegt niets over losse handjes hoor. Weet niet waar jij dat vandaan haalt. In ieder land ter wereld heb je mannen en vrouwen met loszittende handen. Dat gaat om persoonlijkheid!

    Jullie hebben mij in ieder geval geweldige inspiratie gegeven voor een volgende blog! :D Dank u zeer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gee

Ik kan me niet voorstellen dat mijn leven heel interessant is om te volgen, maar ik hou van schrijven en deel mijn ervaringen graag met anderen. Het is een heerlijke uitlaatklep. Een mooie plek waar ik mijn gedachten kan deponeren wanneer ik door de creatieve overuren van mijn brein weer eens niet kan slapen ;) Dit weblog is daarom een grote steun voor mij. En de mensen die mij volgen eveneens. Bedankt daarvoor! :D xxx Gee

Actief sinds 01 Sept. 2009
Verslag gelezen: 741
Totaal aantal bezoekers 350630

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 31 December 2013

Gee in Turkije 2013

27 November 2012 - 02 Februari 2013

Werkvakantie eind 2012/ begin 2013

02 Februari 2012 - 27 November 2012

Gee in Turkije 2012

07 Juni 2011 - 02 Februari 2012

Half jaartje Nederland

10 November 2011 - 04 December 2011

Sinan voor het eerst in Nederland

29 Januari 2011 - 06 Juni 2011

Gee in Turkije 2011

04 November 2010 - 29 Januari 2011

3 maanden Nederland

31 Oktober 2009 - 31 Oktober 2010

Gee in Türkiye! Het eerste jaar..

15 Augustus 2009 - 30 Oktober 2009

Gee naar Türkiye! Voorbereiden..

Landen bezocht: