De les van de vlinder - Reisverslag uit Side, Turkije van Gee Şenat - WaarBenJij.nu De les van de vlinder - Reisverslag uit Side, Turkije van Gee Şenat - WaarBenJij.nu

De les van de vlinder

Door: DigiGee

Blijf op de hoogte en volg Gee

21 Januari 2010 | Turkije, Side

Diane stuurde me een mooi verhaal op, welke was vormgegeven in een mooie powerpoint presentatie met plaatjes van vlinders.

Het verhaal doet mij iets, ik vind het absoluut voor mij van toepassing. Niet alleen om de inhoud van het verhaal... maar ook omdat ik gewoon iets met vlinders heb. Ik heb niet voor niets een vlinder op mijn enkel laten "vereeuwigen"

Thanks Diane, voor het delen van dit mooie verhaal!

***De les van de vlinder***

Op een dag verscheen er een kleine opening in een cocon.
Een man zat uren te kijken hoe de vlinder zijn lijf door de kleine opening probeerde te worstelen.

Op een gegeven moment leek het of de vlinder geen vooruitgang meer boekte. Het leek of hij niet verder kon, dan hij gekomen was.
De man besloot de vlinder te helpen: hij pakte een schaar en opende de cocon.
De vlinder kwam er nu een stuk gemakkelijker uit.

Maar de vlinder had een verweerd lijf. Hij was klein, met verschrompelde vleugels. De man bleef kijken want hij verwachtte dat de vleugels zich elk moment zouden openen en groter en steviger zouden worden, zodat ze het lijf konden dragen.

Er gebeurde niets! Integendeel, de vlinder leefde zijn leven al strompelend. Hij kon zich slecht bewegen met zijn verweerde en verschrompelde vleugels. Hij heeft nooit kunnen vliegen.

De man was vol liefde en goede bedoelingen, maar begreep niet dat de kleine opening in de cocon en de worsteling van de vlinder om er uit te komen, de natuurlijke weg was om vocht vanuit het lijf in de vleugels te persen, zodat hij gereed zou zijn om te vliegen zodra hij de cocon had verlaten.

Soms, zijn worstelingen precies wat we nodig hebben in het leven.
Als we ons leven zouden leven zonder obstakels zouden we kreupel raken.
We zouden niet zo sterk zijn als we zouden moeten zijn. We zouden nooit kunnen vliegen...

***Een mooi gedichtje***

Ik vroeg om Kracht en ontving moeilijkheden om me sterk te maken.
Ik vroeg om Wijsheid en ik kreeg problemen om op te lossen.
Ik vroeg om Voorspoed.. En kreeg de hersenen, het verstand, om te kunnen werken.
Ik vroeg om Moed... En ik kreeg obstakels om te overwinnen.
Ik vroeg om Liefde.. En ik kreeg mensen op mijn weg met problemen, die ik kon helpen.
Ik vroeg om Gunsten.. En ik ontving kansen!

Ik kreeg NIETS wat ik wilde, maar ik ontving ALLES wat ik nodig had.

***Besluit***

Leef je leven zonder angst. Ga je obstakels tegemoet in de wetenschap dat je ze kunt overwinnen.

Voor mij persoonlijk, heb ik nog vele obstakels te overwinnen. Mijn toekomst heb ik uitgestippeld. Maar om er te komen, zullen vele moeilijke wegen bewandeld moeten worden. En dit geldt denk ik voor iedereen. Maar dit verhaal deed me echt iets... het laat mij zien, dat wanneer je hard werkt voor hetgeen wat je wil bereiken, je er je ziel in legt. En dat hetgeen wat je wil bereiken, stijgt dan in (emotionele) waarde. Als je alles hebt wat je hart begeert, je geen enkele moeite hoeft te doen om te bereiken wat je wil, dan betekent het doel minder voor je en zou het je minder doen als je het weer kwijt raakt. Maar wanneer je ergens je hart in legt, in een keuze, een streven, een doel, en je hier je best voor doet en er echte obstakels (die voor iedereen persoonlijk is) overwint? Dan stijgt dit automatisch in waarde en zal je er meer je best voor doen en blijven doen. En dat geeft kracht om door te gaan. Wat je wens ook is :)

De wegen die we in het verleden bewandeld hebben, hebben je gemaakt tot wie je nu bent. Het geeft je karakter.

• 22 Januari 2010 - 16:36

Mayra:

wow mooi meis!

• 11 Juni 2010 - 20:20

Helga:

Wat een mooi verhaal zeg!